כל תלמיד ותלמידה בבית הספר יכולים לבחור קורס בשפה, אשר מדבר אל ליבו\ליבה ובנושא שמעניין אותם.

רשימת קורסי הבחירה על פי שכבות גיל- טבלה – קורסי בחירה בשפה – תש"ף 

קורסי בחירה בשפה 

לשם מה: למידה מתוך בחירה, סקרנות ועניין היא למידה משמעותית ועמוקה יותר. גם המורה נהנת יותר ללמד תחום שיש לה תשוקה אליו.

איך זה מתנהל: שני שיעורי שפה בשבוע מוקדשים ללמידה ב"קורסי בחירה". המורות מציעות קורסים בנושאים שונים מתוך תחומים הנוגעים לעולמם של הילדים, והתלמידים/ות בוחרים על פי רצונם האישי. בקורסים הללו נלמדות כל מיומנויות השפה בדרך חוויתית, והושם דגש על תהליכי כתיבה ארוכי טווח.

לכל שכבה מוצעים שלושה קורסים לבחירתם של הילדים. הקורסים הם בני חמישה חודשים, מחודש נובמבר עד מרץ (חופשת פסח). כל קורס אורך שני שיעורים רצופים בכדי שנוכל  לאפשר למידה עמוקה. הקורסים נערכים החל מכתה ב'-ו', בקבוצות למידה קטנות ובשכבות הגבוהות גם בקבוצות רב גילאיות.

כל מורה אשר מעבירה קורס בוחרת נושא מתוך עולמה\עולמם של הילדים ומתכננת בעצמה את תוכן הקורס. המורה נעזרת ברכזת השפה ובמדריכה הבית ספרית.

המורות מציגות לתלמידים את הקורסים וכל תלמיד בוחר את הקורס המתאים לו. בסוף הקורס יש הערכה חלופית – כל תלמיד מכין עבודה העוסקת בנושא הנלמד בקורס.

קורסי בחירה בחשבון שכבתי

לשם מה: בית הספר חרט על דגלו, בין היתר, לכבד את השונות בין הלומדים, גדולים וקטנים. מכאן צמח הרעיון של מתן מענה דיפרנציאלי לתלמידים גם במתמטיקה לחיזוק השליטה במיומנויות ובתובנות המתמטיות תוך כדי העצמת התלמיד אשר בוחר בעצמו ועל פי שיקוליו הוא את קבוצת הלמידה בה ילמד ויחקור. הבחירה נעשית תוך כדי דיאלוג עם המחנכת והמורה המקצועית. בדרך זו, אנו מקדמים ומגבירים את המוטיבציה אצל הלומדים, את האחריות האישית ואת הרצון להצליח.

התלמידים בכל שכבה מתחלקים לשלוש קבוצות על פי בחירתם. כל קבוצה מקדמת מיומנויות ומטרות שונות במתמטיקה. למשל, קבוצת שליטה מקדמת את השליטה במיומנויות שנרכשו במהלך השיעורים הרגילים. קבוצת חיזוק מחזקת הבנה של תובנות מתמטיות הקשורות לנושא הנלמד בכתה.

קבוצת אתגר מקדמת חשיבה מתמטית יצירתית ומשלבת בין החומר הנלמד לבין משימות ואתגרים מתמטיים בהתאמה.

למידה בתחנות הלמידה:

לשם מה? דרך הלמידה בתחנות באים לידי ביטוי עקרונות כמו בחירה, למידה משמעותית וחווייתית, ביטוי לאינטליגנציות מרובות ולקיחת אחריות על הלמידה. מיקוד השיעור עובר מלמידה מול לוח ומורה ללמידה אקטיבית. חלק מהמשימות בתחנות הנן משימות עצמאיות, חלקן קבוצתיות. באופן הזה, מקומה ותפקידה של המורה משתנה. המורה עוברת בין הילדים, מתווכת, חוזרת על נושא על פי צורך מול ילד או קבוצה.

איך זה מתנהל? הלמידה בתחנות מתקיימת בשיעורים השונים. אחרי מפגש קצר של הקנייה או פתיח שיעור, הילדים מתחלקים לעבודה עצמאית בתחנות שונות, דרכם מחזקים את התחום הנלמד. על הילדים לעבוד במספר תחנות שהוגדרו ע"י המורה, לפי בחירה.

דוגמא: בתהליך הקניית הקריאה, כשלומדים את אחת האותיות, יהיו תחנות שונות כמו: קריאת טקסט, מיחוי בפלסטלינה את האות, הכנת קולאז' גזרי עיתון של מילים/ תמונות עם הצליל הנלמד, כתיבת סיפור עם מילים מוגדרות מראש, סידור של רצף האותיות במשחק, דף עבודה וכדומה.

מרחבים

מרחבי הלמידה הנם מסגרות זמן בהן מבחר רב של שיעורים "לנפש" המתקיימים במקביל.
לשם מה? מתן הזדמנויות בחירה לתלמידים ללמידה ולהתנסות משמעותית המאפשרות להם מעורבות פעילה ועיסוק בתכנים הרלוונטיים לעולמם. שעות אלו מזמנות דיאלוג, רפלקציה, אפשרות בחירה, גמישות, אחריות ומחויבות, למידה רב גילאית בגישה דמוקרטית. בנוסף, התלמידים והתלמידות חווים התפתחות, צמיחה, טיפוח והכוונה עצמית בלמידה.

איך זה מתנהל? ל"מרחבים" 4 שעות שבועיות קבועות במערכת –שעתיים לכיתות א'-ב' ושעתיים לכיתות ג'-ו' . בכל שעה משובצות כ 10 מורות במקביל. נושאי המרחבים נבחרו ע"פ תשוקות הצוות החינוכי וע"פ העדפותיהם\ן של תלמידי בית הספר. בתחילת שנה"ל נערך סקר "מרחבים" בהם דירגו התלמידים\ות את העדפותיהם מתוך רשימה אותה הציעו צוות המורות. לאחר בירור העדפות התל' – רשימת המרחבים התפרסמה וכל תלמיד\ה בחר\ה שני מרחבים בהם ירצו להשתתף במחצית הראשונה של השנה. בכל מחצית התל' בוחרים\ות מרחבים חדשים ועורכים רפלקציה על ההתנסות שלהם בכל אחד מהמרחבים אותם בחרו.

כניסה למערכת
שינוי גודל גופנים